Complimenten bingokaart

‘Blitse sokken! Lekker weertje hè! Bedankt voor het bellen!’ Zaterdag 13 april 2024 opende de Alliantie Samen Fietsen (ASF) positief het fietsseizoen. Alle fietsers die van en op de veerpont bij Beusichem kwamen, werden overladen met complimenten en een applaus. Samen laten we zien dat we het fietspad vriendelijk en op een veilige manier met elkaar delen. Precies daarvoor is de ASF opgericht: om de sfeer op het fietspad goed te houden. Het is een samenwerkingsverband van organisaties die de verschillende gebruikers van het fietspad vertegenwoordigen: wielersportbond NTFU, Fietsersbond, Fietsplatform, ANWB, VeiligheidNL en Veilig Verkeer Nederland.

Doe ook mee en deel onderweg zoveel als mogelijk complimenten uit aan fietsers en wandelaars.

Stelling: 'Nederland is een fietsland, maar we onderschatten de kunst van het fietsen.’

E-biker Cees: ‘Ik vrees dat dit waar is. We denken dat we goed kunnen fietsen, van kinds af aan al. Ik ben niet zo van regeltjes opleggen maar aan de onbekwaamheid van bepaalde fietsers, zouden we met z’n allen wat kunnen doen. Waarom zou je niet mensen kunnen verplichten, of adviseren, als je een e-bike koopt, om eerst ergens een paar lessen te krijgen?’

Sebastiaan: ‘Je ziet het ook bij mensen op aangepaste fietsen, die een evenwichtsprobleem hebben. Zij vinden het eng om met drie wielen even schuin te rijden en hopen dat de tegenligger opzij gaat. Dat zijn lastige momenten.’ Paul: ‘Alles zal beter worden als er onderling meer wederzijds begrip is en er een betere beheersing van de fiets ontstaat.’

Stelling: ‘Op een e-bike is het extra oppassen, vanwege de behoorlijke snelheid die deze fietsen halen.’

Sebastiaan: ‘Met mijn ligfiets ben ik een vreemde eend in de bijt. Ik ben breder dan jullie en lager, dus ik fiets heel defensief omdat ik zo vaak over het hoofd word gezien, ook door e-bikers. Sommige oudere e-bikers worden zenuwachtig en gaan wiebelen als ik ze tegemoet rijd. Dat kan voor hachelijke momenten zorgen. Ik wil niemand iets opdringen, maar er zijn allerlei cursussen voor fietsers, ook online. Dat is echt geen overbodige luxe.’

Of je nu solo of samen fietst, op een stralende lentedag ben je nooit alleen op de Nederlandse dijken en paden. Waar schuurt het tussen verschillende soorten fietsers en hoe komen we tot elkaar? In dit artikel lichten we drie stellingen uit. Het hele artikel vind je op onze website.

Opzij, opzij, opzij…

Even voorstellen

Even voorstellen: Elly Visser, de enige vrouw van het gezelschap, is 66 jaar jong, woont in Hoogland (Amersfoort) en is fanatiek op de toerfiets. Per jaar trapt ze gemiddeld 10.000 kilometers weg. Sebastiaan van Dijk (50) uit Bennekom is meer een ligfietser die zich namens Fietsmaatjes Gelderse Vallei ook inzet als duo-fietser voor mensen met een beperking. Hij is op z’n recumbent trike goed voor 5.000 kilometer per jaar. Cees van Niel uit Twello is 70 jaar en zit zo’n 9.000 kilometer op de e-bike. Paul van Dam (62) spant de kroon met zijn 35.000 kilometer per jaar. Dat doet hij vooral op de racefiets. Hij is tevens opleider namens de NTFU. Vier fietsers, vier disciplines. Zij vechten ook aan de gesprekstafel om voorrang, als de eerste stelling ter tafel komt.

Stelling: ‘Fietspaden in Nederland zijn te druk en smal.’

Wielrenner Paul: ‘Het is te druk geworden. Daar wordt in verschillende regio’s geregeld over gesproken; op sommige trajecten kan die soms anderhalve meter echt niet meer.’ Ligfietser Sebastiaan: ‘Als je ook ziet hoeveel bakfietsen er op rijden... Fietsers zijn breder geworden, de paden niet. Ik erger me aan de ontoegankelijkheid van de fietspaden voor ligfietsers en handbikers. Draaien lukt met deze fietsen sowieso niet en dan is steken best een gedoe. En als er werk aan de weg is, wordt er iets geregeld dat fietsers er nog wel tussendoor kunnen. Ik kan dat nooit.’

Toerfietser Elly: ‘Ik ga speciaal ergens fietsen waar niet veel fietsers zijn als ik even flink hard wil. In de polder kan ik heerlijk m'n gang gaan, daar val ik niemand lastig en heb ik alle ruimte. En als je wel op een smal fietspad rijdt: hoe vervelend ook voor de wielrenner die in zijn flow zit, ga er niet hard langs. Toerfietsers en kinderen schrikken daarvan. Rem af, zeg goedemiddag.’ Paul: ‘Ik praat bij veel verenigingen over gedrag op het fietspad. Ik heb een cameraatje op mijn fiets en zo kan ik laten zien hoe het is als bijvoorbeeld een grote groep op me afkomt, of als iemand een onverwachtse move maakt. Dat draagt bij aan de bewustwording.’

Stelling: 'Nederland is een fietsland, maar we onderschatten de kunst van het fietsen.’

E-biker Cees: ‘Ik vrees dat dit waar is. We denken dat we goed kunnen fietsen, van kinds af aan al. Ik ben niet zo van regeltjes opleggen maar aan de onbekwaamheid van bepaalde fietsers, zouden we met z’n allen wat kunnen doen. Waarom zou je niet mensen kunnen verplichten, of adviseren, als je een e-bike koopt, om eerst ergens een paar lessen te krijgen?’

Sebastiaan: ‘Je ziet het ook bij mensen op aangepaste fietsen, die een evenwichtsprobleem hebben. Zij vinden het eng om met drie wielen even schuin te rijden en hopen dat de tegenligger opzij gaat. Dat zijn lastige momenten.’ Paul: ‘Alles zal beter worden als er onderling meer wederzijds begrip is en er een betere beheersing van de fiets ontstaat.’

Stelling: ‘Op een e-bike is het extra oppassen, vanwege de behoorlijke snelheid die deze fietsen halen.’

Sebastiaan: ‘Met mijn ligfiets ben ik een vreemde eend in de bijt. Ik ben breder dan jullie en lager, dus ik fiets heel defensief omdat ik zo vaak over het hoofd word gezien, ook door e-bikers. Sommige oudere e-bikers worden zenuwachtig en gaan wiebelen als ik ze tegemoet rijd. Dat kan voor hachelijke momenten zorgen. Ik wil niemand iets opdringen, maar er zijn allerlei cursussen voor fietsers, ook online. Dat is echt geen overbodige luxe.’

Stelling: ‘Fietspaden in Nederland zijn te druk en smal.’

Wielrenner Paul: ‘Het is te druk geworden. Daar wordt in verschillende regio’s geregeld over gesproken; op sommige trajecten kan die soms anderhalve meter echt niet meer.’ Ligfietser Sebastiaan: ‘Als je ook ziet hoeveel bakfietsen er op rijden... Fietsers zijn breder geworden, de paden niet. Ik erger me aan de ontoegankelijkheid van de fietspaden voor ligfietsers en handbikers. Draaien lukt met deze fietsen sowieso niet en dan is steken best een gedoe. En als er werk aan de weg is, wordt er iets geregeld dat fietsers er nog wel tussendoor kunnen. Ik kan dat nooit.’

Toerfietser Elly: ‘Ik ga speciaal ergens fietsen waar niet veel fietsers zijn als ik even flink hard wil. In de polder kan ik heerlijk m'n gang gaan, daar val ik niemand lastig en heb ik alle ruimte. En als je wel op een smal fietspad rijdt: hoe vervelend ook voor de wielrenner die in zijn flow zit, ga er niet hard langs. Toerfietsers en kinderen schrikken daarvan. Rem af, zeg goedemiddag.’ Paul: ‘Ik praat bij veel verenigingen over gedrag op het fietspad. Ik heb een cameraatje op mijn fiets en zo kan ik laten zien hoe het is als bijvoorbeeld een grote groep op me afkomt, of als iemand een onverwachtse move maakt. Dat draagt bij aan de bewustwording.’

Even voorstellen

Even voorstellen: Elly Visser, de enige vrouw van het gezelschap, is 66 jaar jong, woont in Hoogland (Amersfoort) en is fanatiek op de toerfiets. Per jaar trapt ze gemiddeld 10.000 kilometers weg. Sebastiaan van Dijk (50) uit Bennekom is meer een ligfietser die zich namens Fietsmaatjes Gelderse Vallei ook inzet als duo-fietser voor mensen met een beperking. Hij is op z’n recumbent trike goed voor 5.000 kilometer per jaar. Cees van Niel uit Twello is 70 jaar en zit zo’n 9.000 kilometer op de e-bike. Paul van Dam (62) spant de kroon met zijn 35.000 kilometer per jaar. Dat doet hij vooral op de racefiets. Hij is tevens opleider namens de NTFU. Vier fietsers, vier disciplines. Zij vechten ook aan de gesprekstafel om voorrang, als de eerste stelling ter tafel komt.

Of je nu solo of samen fietst, op een stralende lentedag ben je nooit alleen op de Nederlandse dijken en paden. Waar schuurt het tussen verschillende soorten fietsers en hoe komen we tot elkaar? In dit artikel lichten we drie stellingen uit. Het hele artikel vind je op onze website.

Opzij, opzij, opzij…

Complimenten bingokaart

‘Blitse sokken! Lekker weertje hè! Bedankt voor het bellen!’ Zaterdag 13 april 2024 opende de Alliantie Samen Fietsen (ASF) positief het fietsseizoen. Alle fietsers die van en op de veerpont bij Beusichem kwamen, werden overladen met complimenten en een applaus. Samen laten we zien dat we het fietspad vriendelijk en op een veilige manier met elkaar delen. Precies daarvoor is de ASF opgericht: om de sfeer op het fietspad goed te houden. Het is een samenwerkingsverband van organisaties die de verschillende gebruikers van het fietspad vertegenwoordigen: wielersportbond NTFU, Fietsersbond, Fietsplatform, ANWB, VeiligheidNL en Veilig Verkeer Nederland.

Doe ook mee en deel onderweg zoveel als mogelijk complimenten uit aan fietsers en wandelaars.