Twee derde van alle weggebruikers is bereid zich te houden aan de snelheidsverlaging 

Te hard rijden binnen de bebouwde kom

Te hard rijden binnen de bebouwde kom veroorzaakt veel ongelukken. Tijdens het onderzoek dat Veilig Verkeer Nederland eerder dit jaar hield, kwam tevens naar voren dat meer dan de helft van de deelnemers vindt dat de bebouwde kom veiliger wordt met een 30 km/uur-norm. Maar liefst 66% van de weggebruikers vindt dat automobilisten binnen de bebouwde kom nu vaak te hard rijden. Dit toont niet alleen ons eerder benoemde onderzoek aan, maar wordt ook bevestigd door de jaarlijkse flitspeiling van Veilig Verkeer Nederland. Te hard rijdende auto’s zijn verreweg de grootste veroorzaker van een onveilig gevoel in het buurtverkeer.

Hoe lager de snelheid, hoe lager de impact 

Uit ons onderzoek kwam ook naar voren dat maar liefst twee derde van alle weggebruikers bereid is zich aan de aangepaste snelheid van 30km/uur te houden. Fijn, de voordelen van rustiger rijden zijn namelijk groot; door de snelheid te verlagen van 50 naar 30 km/uur verkort je de remweg én, hoe lager de snelheid, hoe lager de impact bij een ongeluk. De verwachting is dan ook dat de nieuwe norm zal leiden tot 20 tot 30% minder ongelukken. Lees hier ons hele verhaal.

Buurtbewoners in actie

Veilig Verkeer Nederland ziet ook steeds vaker dat buurtbewoners die zich onveilig voelen, actie ondernemen en een melding maken via het VVN Participatiepunt. Samen met Veilig Verkeer Nederland komen de bewoners vervolgens in actie.

Gemeentelijke wegbeheerders aan zet

Veilig Verkeer Nederland roept gemeenten op om vaart te maken met de invoering van de snelheidsnorm van 50 km/uur naar 30 km/uur en biedt advies, gedragsinterventies en campagnematerialen. Bekijk hier de mogelijkheden.

Gemeentelijke wegbeheerders aan zet

Veilig Verkeer Nederland roept gemeenten op om vaart te maken met de invoering van de snelheidsnorm van 50 km/uur naar 30 km/uur en biedt advies, gedragsinterventies en campagnematerialen. Bekijk hier de mogelijkheden.

Buurtbewoners in actie

Veilig Verkeer Nederland ziet ook steeds vaker dat buurtbewoners die zich onveilig voelen, actie ondernemen en een melding maken via het VVN Participatiepunt. Samen met Veilig Verkeer Nederland komen de bewoners vervolgens in actie.

Hoe lager de snelheid, hoe lager de impact 

Uit ons onderzoek kwam ook naar voren dat maar liefst twee derde van alle weggebruikers bereid is zich aan de aangepaste snelheid van 30km/uur te houden. Fijn, de voordelen van rustiger rijden zijn namelijk groot; door de snelheid te verlagen van 50 naar 30 km/uur verkort je de remweg én, hoe lager de snelheid, hoe lager de impact bij een ongeluk. De verwachting is dan ook dat de nieuwe norm zal leiden tot 20 tot 30% minder ongelukken. Lees hier ons hele verhaal.

Te hard rijden binnen de bebouwde kom

Te hard rijden binnen de bebouwde kom veroorzaakt veel ongelukken. Tijdens het onderzoek dat Veilig Verkeer Nederland eerder dit jaar hield, kwam tevens naar voren dat meer dan de helft van de deelnemers vindt dat de bebouwde kom veiliger wordt met een 30 km/uur-norm. Maar liefst 66% van de weggebruikers vindt dat automobilisten binnen de bebouwde kom nu vaak te hard rijden. Dit toont niet alleen ons eerder benoemde onderzoek aan, maar wordt ook bevestigd door de jaarlijkse flitspeiling van Veilig Verkeer Nederland. Te hard rijdende auto’s zijn verreweg de grootste veroorzaker van een onveilig gevoel in het buurtverkeer.

Twee derde van alle weggebruikers is bereid zich te houden aan de snelheidsverlaging